Een op de 6 bestuurder reinigt zijn vensters, een op de 22 controleren het oliepeil, maar slechts ongeveer 40 controleren hun bandenspanning. Regelmatige controle is bijzonder belangrijk voor het comfort, duurzaamheid, handling en het brandstofverbruik.
Lage bandenspanning van 0,2 bar verhoogt het brandstofverbruik van 1% tot 10% en vermindert de levensduur van de band. Als onder-inflatie is 0,6 bar, het brandstofverbruik zelfs stijgt van 4% en de levensduur van de band van bijna 50%. En tussen de 7 en 14% voor de vrachtwagen.
Met andere woorden, aarzel niet om de bandenspanning elke tankbeurt te controleren.
Bij hoge snelheden, een lagere druk van 0,3 bar naar de opgegeven waarde stijgt de temperatuur van de band op tot meer dan 120 graden: oververhitting en klapband wacht niet!
Er zijn voorgeschreven door de autofabrikant in de gebruiksaanwijzing van het voertuig en de klep van de tank of op de spar van de deur.
Meten en corrigeren de bandenspanning uitsluitend op koude banden. De bandenspanning moet hetzelfde zijn op beide voorwielen en de twee achterwielen. Er kan tussen de vooras en de achteras, bijvoorbeeld bij druk bij vollast bij een onderbreking sterk aan de achterzijde (zie “inflatie druk bij vollast”) geladen. De ventieldopjes moet strak zijn, want ze beschermen de afsluiter tegen stof en vuil en zorgen zo voor de verzegeling.
Juiste druk is belangrijk voor de veiligheid en verbetert de afhandeling op de grip, comfort, weg lawaai, stabiliteit, bochten en verminderd remweg.
Wil je de ideale bandenspanning voor uw auto kennen, bezoekt u de volgende website: http://www.pressionpneu.com
Bron: amag